2017. augusztus 14. és 25. között vettem részt
Oxfordban a Lake School of English Oxford Creative
teaching in the secondary and adult classroom kurzusán.
Augusztus 12-én délután érkeztem Oxfordba, hogy még
legyen időm körbenézni a városban a tanfolyam kezdete előtt. Az első élmények
között a fogadó családom megismerése szerepel. Izgatottan, de félve is vártam,
milyen lesz majd egy igazi brit család hétköznapjainak részese lenni, hogyan
fogadnak majd be. Szerencsémre egy fiatal házaspárhoz kerültem, akik az első
pillanattól kezdve nagyon barátságosak, közvetlenek voltak, és kétéves kisfiuk
is rögtön játszani hívott, megalapozva kettőnk barátságát. Az anyuka szociális
munkásként dolgozott, így rögtön volt közös témánk; sokat mesélt a brit
szociális hálóról és az iskolarendszerről is. A család mindenben segített, még
tanácsokkal is elláttak, mely helyeket érdemes mindenképp megnézi Oxfordban,
így az első napjaimban már sikeresen kiismertem magam a városban.
Hétfőn elkezdődött a tanfolyam. Viszonylag korán
értem az iskolába, ahogy végtelenül kedvesen fogadtak, rögtön körbevezettek, és
megmutatták a leendő tantermet. Meglepetésemre minden érkezővel ugyanígy jártak
el, egyesével vagy kis csoportokban vitték őket körbe az iskolában, ezzel
rögtön személyes légkört teremtve. Hamarosan megismerkedtem csoporttársaimmal,
akik között spanyolok, olaszok, bolgárok, libaboniak, és németek voltak.
Tanárainknak köszönhetően hamar megismertük egymást és létrejött a
csoportösszetartás, így a két hét alatt nemcsak a tanfolyam idejét töltöttük
együtt, hanem múzeumokba, színházba, kávézókba, pubokba, kirándulásokra is
együtt mentünk, s a mai napig tartjuk a kapcsolatot.
Az oktatás anyanyelvi tanárokkal, magas szakmai
színvonalon folyt. A tananyag figyelembe vette, hogy mindannyian angoltanárok
vagyunk, ezért a módszertant nagyrészt C1-C2 szintű feladatokon mutatta be. A
kurzus kötelező elemein, a szókincs- szövegértés- halláskészség- íráskészség-
beszédkészség- fejlesztésére irányuló, valamint a képi, zenei és IKT anyagok
használatára vonatkozó módszertani tudás elsajátításán kívül helyet kaptak a mi
kérdéseink, ötletein is, tehát figyelembe vették a csoport igényeit a tananyag
összeállításánál. Különböző tanulótípusokról, és a számukra legmegfelelőbb
módszerekről is szó esett. Egyik délután pedig csoportunk minden tagja
prezentált egy bevált ötletet saját tanítási gyakorlatából.
A kurzus formális részén túl rengeteg idő jutott
személyes beszélgetésekre, melyek úgy vélem, szakmai fejlődésünkhöz is
hozzájárultak, hiszen különböző országokból érkezve, de hasonló problémákkal
küzdünk mindannyian, és így megoszthattuk tapasztalatainkat, a megoldási
lehetőségeket. Ezek a beszélgetések magukban hordozták a jövőbeni további közös
projektek reményét is.
Hétvégén a Lake School választható programokat
ajánlott, Bath-ba és Londonba, melyeken én is részt vettem néhány
csoporttárssal együtt. Hétköznap délutánokon pedig idegenvezetéssel
meglátogattuk a Christ Church College-t, az Oxford Castle-t, de
magánszervezésben eljutottunk az Ashmolian Museum-ba, a Jane Austen
kiállításra, a Botanikus Kertbe, a Modern Art múzeumba, valamint a Shakespeare: Sok hűhő semmiért esti
szabadtéri előadására is. A hétköznap estéket pedig vagy otthon a fogadó
családdal beszélgetve, vagy a csoporttársakkal a városban töltöttük.
A tanfolyam két hete hihetetlenül gyorsan elrepült.
Nehéz volt búcsút venni a csoporttársaktól és a fogadó családtól, akikkel
nagyon jókat beszélgettünk ottlétem alatt. Mivel ekkor már augusztus vége volt,
én egy kicsit féltem, hogy fáradtan fogom kezdeni az új tanévet, azonban ennek
az ellenkezője történt: újult erővel, frissen, tele új ötletekkel és energiával
léptem be szeptemberben az iskolánkba, köszönhetően a nagyszerű oxfordi két
hétnek. A Lake School-t és Oxfordot minden pedagógus kollégámnak ajánlom, aki
színvonalas képzésen szeretne részt venni egy gyönyörű városban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése